Tv program om restaurang yrket




Tittade härom dagen på Leif mannerströms program om arbetslösa som får en andra chans. (Som jag förövrigt tycker är jättebra) 
Att lära sig jobba i köket eller i serveringen. 

Varför verkar alla tro att restaurang yrket är så lätt? 
Jag ser även i programmet hur loja vissa av dem är, lata rent ut sagt! För att jobba med service måste du vara trevlig allert glad och uppmärksam! 
Att sitta på köksbänkarna i köket ser jag som jävligt lojt! Och vem vill äta den maten som tillagats där någons arsle varit? Att detta dessutom skedde framför mannerström förvånade mig! Efter första sittningen där deltagarna fick bjuda in vänner och familj så sa en av killarna att det var väldigt jobbigt, stressigt, påfrestande och inte alls så lätt som han trodde. 

Då tänkte jag, TACK! Äntligen någon som faktiskt säger i tv hur jobbigt det kan vara i serveringsyrket. Tänk också då på att det va folk de kände som va där, ingen kunde bli arg eller säga otrevliga saker för att man bara är mänsklig och kan glömma t.ex. potatisen.  
Sen ser jag reklam på tv för "arga restaurangen" jisses!  En snickare som ska bli krögare?! 
Jo men visst, det är så lätt att driva resturang. Vem som helst kan så sätt i gång och börja köpa lokaler nu! 

Det ska finnas personal som tar ansvar och gör sitt jobb (gör gästerna nöjda och lite där till) det ska beställas tillräckligt med råvaror, drycker, det ska finnas tillstånd. Ja allt! 
 Vart är världen på väg? 
Visst att jobba på en snabbresturang som Max eller mc Donalds är väl kanske inte raket forskning men det är sjukt bra lärdom för ungdomarna, den restaurangen jag pratar om är lite mer avancerad än så dock.

Jag blir så förbannad över att det ska i tv verka som att resturang yrket är så jävla lätt. 

Vill också gå ur mig att om restaurang momsen höjs kommer restauranger att behöva höja priserna, sparka personal och vissa ev stänga. Tänk på det när du, vanliga Svensson utan restaurang utbildning ska öppna din restaurang. 

Och ja, det gäller även Max och andra restauranger! 

Tack för mig. Hej! 

Kommentera här: