Mönster babynest

Här kommer hur JAG gör mina babynest. 
 
 
 
 
 
 
Tutorial:
 
Rita upp ditt mönster. 
Vill man ha ett minde så går det lika bra med 60x65cm. 
Mitt är 60x75 cm( sista biten öarna, är 15cm)
 
 
 
Lägg de två tyger som du vill använda räta mot räta . Rita av och klipp ut. 
 
Nåla och sy med både sicksack och raksöm. 
 
Lämna "botten" öppen. här har jag lagt mina pennor där jag slutar att sy.
 
 
Vänd ditt arbete så du får rätt sida utåt. 
Stryk så du ser kanterna lättare.
 
 
 
Nåla fast ditt kantband. Sy på kantbandet som på bilden. 
Vik in ändarna så det blir ett snyggt avslut. 
 
 
 
Dra igenom ditt snöre.  Klipp av det när du har det lagom långt. Glöm inte att du måste ha det så pass långt att det inte åker ur när babynestet är utvikt. 
 
 
Klipp ut vadd så som på bilden.
Jag har tre lager som jag lägger. Man kan ha mer eller mindre. Det går även bra med skumgummi. 
Runda upptill så det följer nestet. 
 
Ställ in din symaskin så det inte går för trögt när du syr. Det är rätt tjockt med lager. 
 
 
 
Klipp ut en längd vadd 200x60cm och rulla ihop. De flesta tycker det är jobbigt att dra igenom vadden men jag har satt ihop vadden med lite snöre för att det ska hålla sig i rullen. Det går även bra att använda annan vadd så som ikeas kuddar... 
Dock tycker jag detta blir bäst.
 
 
Sy fast sitt kantband längst med botten. Vik in kanterna även här. 
 
Sy sedan "öarna" de syns inte så mycket så du behöver inte kantband här. 
 
 
Jag har satt en hållare i mina snören men det behövs inte. Voilà! 
 
Färdig! 
 
 
 

Kommentera här: